1) KLACHTENOPVANG VAN DER STEENHOVEN ADVOCATEN
1.1 INLEIDING
Van der Steenhoven advocaten N.V. hecht grote waarde aan de tevredenheid van onze cliënten. Ons kantoor zal er alles aan doen om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het voorkomen dat u ontevreden bent over een bepaald aspect van onze dienstverlening. Hieronder staat beschreven wat u dan kunt doen.
Wanneer u ontevreden bent over de kwaliteit van onze dienstverlening of over de declaratie verzoeken wij u uw bezwaren eerst voor te leggen aan uw eigen advocaat. U kunt zich daarvoor echter ook wenden tot de klachtenfunctionaris van ons kantoor. Ons kantoor behandelt een klacht volgens een procedure, die staat beschreven in onze klachtenregeling, verder toegelicht in hoofdstuk 2 hieronder.
Wij zullen in overleg met u zo snel mogelijk een oplossing voor het gerezen probleem proberen te vinden. Deze oplossing zullen wij altijd schriftelijk aan u bevestigen. Zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken kunt u onze schriftelijk reactie op uw klacht tegemoetzien.
1.2 GESCHILLENCOMMISSIE ADVOCATUUR
Ons kantoor is aangesloten bij de Geschillencommissie Advocatuur. Deze geschillencommissie bestaat sinds 1 juni 1999 en ressorteert onder Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) en die voor beroep en bedrijf (SGB) te Den Haag.
U kunt de klacht tot uiterlijk 12 maanden na de datum van de schriftelijke reactie van ons kantoor indienen bij de Geschillencommissie Advocatuur.
Betreft het geschil een opdracht van een particuliere cliënt, dan voorziet het Reglement in bindend advies, tenzij de cliënt binnen één maand na de afhandeling van de klacht er toch voor kiest om naar de gewone rechter te gaan. In geval van incasso van een vordering op een particuliere cliënt is alleen sprake van bindend advies, indien de cliënt het nog openstaande bedrag onder de Geschillencommissie in depot stort. Doet hij of zij dit niet dan is op de incasso arbitrage van toepassing. De Geschillencommissie Advocatuur is bevoegd om te oordelen over klachten betreffende de kwaliteit van de dienstverlening van de advocaat en de hoogte van de declaratie. Het kan ook zijn dat u vindt dat u recht heeft op schadevergoeding. De Geschillencommissie Advocatuur is ook bevoegd om te oordelen over schadeclaims tot een bedrag van maximaal € 10.000. Hogere schadeclaims kunt u alleen voorleggen aan de Geschillencommissie Advocatuur wanneer u de hoogte van de claim uitdrukkelijk beperkt tot maximaal € 10.000, waarbij u schriftelijk afstand doet van het meerdere.
Ons kantoor zelf kan onbetaalde declaraties ter incasso voorleggen aan de Geschillencommissie Advocatuur.
De Geschillencommissie behandelt de zaak volgens het Reglement Geschillencommissie Advocatuur dat geldt op het moment van het indienen van de klacht bij de Geschillencommissie. Tegen de uitspraak van de Geschillencommissie is geen hoger beroep mogelijk.
Mocht ons overleg onverhoopt in uw ogen niet tot een bevredigend resultaat leiden dan kunt u een klacht indienen bij de Geschillencommissie Advocatuur. Dat kan pas nadat u uw bezwaren eerst aan ons kantoor heeft voorgelegd. Deze weg staat ook voor u open wanneer ons kantoor niet binnen vier weken na het indienen van uw bezwaren schriftelijk op uw klacht heeft gereageerd.
U kunt de Geschillencommissie bereiken op:
Secretaris Geschillencommissie Advocatuur
Bordewijklaan 46 (2e etage)
2591 XR Den Haag
Tel.: 070 - 310 53 10
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
www.degeschillencommissie.nl
1.3 TOT SLOT
Indien u een klacht heeft en ons dat laat weten, waarderen wij dat zeer. U kunt ervan verzekerd zijn dat wij alle gegronde klachten meenemen in de evaluatie van ons kantoor en onze uiterste best zullen doen om een eventuele herhaling te voorkomen.
2) KLACHTENREGELING VAN DER STEENHOVEN ADVOCATEN
2.1 BEGRIPSOMSCHRIJVING
Klacht
Elke redelijkerwijs als zodanig aan te merken, mondeling of schriftelijk gedane uitlating van ongenoegen betreffende de dienstverlening door één van de advocaten of medewerkers, door of namens de cliënt kenbaar gemaakt.
Klager
De cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht uit.
Klachtenprocedure
Procedure van Van der Steenhoven advocaten voor behandeling van klachten.
Klachtenregeling
Deze schriftelijke weergave van de klachtenprocedure van Van der Steenhoven advocaten.
Klachtenfunctionaris
Degene aan wie de behandeling van de klacht is overgedragen bij Van der Steenhoven advocaten: Mr. A.M. Bos.
Klachtenregistratieformulier
Een intern te gebruiken formulier ter uitvoering van de in de klachtenregeling vastgelegde procedure.
Geschillencommissie Advocatuur
De commissie ingesteld door de Stichting Geschillencommissies voor consumentenzaken (SGC) en die voor Beroep en Bedrijf (SGB) waar het kantoor betwiste en onbetaald gebleven declaraties kan voorleggen en waar prijs- en/of kwaliteitsgeschillen en klachten kunnen worden aanhangig gemaakt als de door het kantoor aangereikte oplossing niet tot tevredenheid leidt.
Geschillenregeling Advocatuur
De bij de Geschillencommissie Advocatuur gehanteerde procedure tot beslechting van geschillen tussen advocaten en cliënten.
Reglement Geschillencommissie Advocatuur
Het reglement waarin de werkwijze van de Geschillencommissie Advocatuur is neergelegd.
2.2 DOELSTELLINGEN VAN DE KLACHTENREGELING
2.3 INFORMEREN VAN DE CLIËNT
De advocaat:
2.4 DE INTERNE KLACHTENPROCEDURE
2.5 REGISTRATIE EN CLASSIFICATIE VAN DE KLACHT
naar wijze van indiening als:
A. mondeling
B. schriftelijk
naar aard van de klacht volgens onderstaande categorieën:
I. klachten over werkwijze van/bejegening door de advocaat
II. klachten over juridisch-inhoudelijke aspecten van de dienstverlening
III. klachten over financiële aspecten van de dienstverlening
IV. klachten over praktijkvoering in het algemeen
2.6 VERANTWOORDELIJKHEDEN
3) KLACHTENREGISTRATIEFORMULIER
Datum binnenkomst |
|
Naam klachtontvanger | |
Naam cliënt | |
Nationaliteit | |
Adres | |
E-mailadres | |
Telefoonnummer | |
Mobielete lefoonnummer | |
Faxnummer | |
Dossiernummer zaak | |
Betrokken advocaat | |
Klachtomschrijving | |
Besproken met betrokken advocaat op | |
Indiening klacht | [ ]mondeling [ ]schriftelijk |
CLASSIFICATIE KLACHT
Klasse I: Klachten over de werkwijze van/de bejegening door de advocaat
[ ] onjuiste of krenkende uitlatingen
[ ] traagheid, laksheid, onvoldoende tijd en aandacht aan de zaak besteden
[ ] onvoldoende/onjuiste informering omtrent voortgang/ consequenties van de zaak
[ ] niet of niet tijdig stukken overleggen, onjuiste gegevens verstrekken
[ ] onvoldoende belangenbehartiging/ voorbereiding ter zitting/ niet (tijdig) aanwezig zijn op zitting
[ ] handelen zonder toestemming/ overleg
[ ] belangenverstrengeling
[ ] geheimhoudingsplicht schenden, informatie doorspelen aan derden/ pers, misbruik van kennis
[ ] beïnvloeding/ misleiding wederpartij/ derden/ rechter
[ ] confraternele correspondentie/ schikkingsonderhandelingen/ andere stukken in het geding brengen
[ ] fraude, valsheid in geschrifte, overig (aanzet tot) onrechtmatig optreden/ omkoperij
[ ] klachten m.b.t. de overneming van een zaak door een andere advocaat
[ ] intimidatie, chantage, dreigementen
[ ] ten onrechte geen rechtsbijstand willen verlenen/ terugtrekken uit de zaak
[ ] afspraken niet nakomen of frustreren
[ ] zich rechtstreeks wenden tot cliënt wederpartij/ derden
[ ] overig
Klasse II: Klachten over juridische-inhoudelijke aspecten van de dienstverlening
[ ] geen of onvoldoende rechtsmaatregelen nemen, termijnen niet in acht nemen
[ ] inhoudelijke fouten maken, onvoldoende resultaat bereiken
[ ] geen of onjuiste advisering/ te weinig kennis van zaken hebben
[ ] adviezen/ opdrachten cliënt in de wind slaan
[ ] onnodig procederen/ kansloze werkzaamheden verrichten/ klager op kosten jagen
[ ] ten onrechte overige (rechts-)maatregelen treffen
[ ] ten onrechte beslag leggen/ faillissement aanvragen
[ ] overig
Klasse III: Klachten over de financiële aspecten van de dienstverlening
[ ] excessief declareren
[ ] ten onrechte declareren/ voorschotten of griffierechten in rekening brengen/ verrekenen
[ ] declaratie onvoldoende specificeren
[ ] declareren, hoewel er een toevoeging is verleend
[ ] overige declaratieperikelen
[ ] cliënt niet of onvoldoende in de gelegenheid stellen gebruik te maken van de door de overheid
gefinancierde rechtshulp
[ ] financiële verplichtingen ten opzichte van de wederpartij/ derden niet nakomen
[ ] overige toevoegingsperikelen
[ ] overig
Klasse IV: Klachten over de praktijkvoering in het algemeen
[ ] onbereikbaar zijn/ telefoontjes en brieven niet (tijdig) beantwoorden
[ ] dossier niet afgeven/ stukken kwijtraken
[ ] overig
Datum van invoering klachtenbestand
Doorverwijzing naar klachtenfunctionaris [ ] Ja [ ] Nee Datum:
TE ONDERNEMEN STAPPEN
Door betrokken advocaat
Door de klachtenfunctionaris
Datum schriftelijke reactie naar client³
UITEINDELIJKE AFLOOP VAN DE KLACHT
Handtekeningen
Betrokken advocaat:
Klachtenfunctionaris:
****