artikelen

artikelen

Ruby Nefkens voor 'Vakblad Meubel', 23 november 2015

Merkregistratie noodzakelijk?
Sting, Melanie, Ravenna, Madonna, Charly, Axel, Hugo, Felix, Bloq, Solo, Blizz, Maua. Komen deze namen u bekend voor? Een aantal vast. Het zijn de namen van fauteuils die op dit moment in Nederland op de markt zijn.

Deze zomer startte het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom een ‘teaser’ campagne met de naam’ Wat is jouw merk waard?’. Om in september de campagne te continueren met de naam ‘Mijn merk is goud waard’. Het doel was de ondernemer te stimuleren om zijn merk te registreren.

Een merk heeft een aantal functies. De belangrijkste is de herkomstfunctie. Door de naam wordt het product gekoppeld aan het bedrijf dat het op de markt brengt. Een andere is de functie om het product te onderscheiden van de andere producten die al op de markt zijn.

Is het nodig om elk merk te registreren? Zoals bijvoorbeeld de namen van de hiervoor genoemde fauteuils? Een meubelfabrikant heeft heel veel producten, waar jaarlijks weer nieuwe bijkomen. Het kost dan ook veel geld om al die merken te registreren. Naar mijn weten gebeurt het zelden of nooit dat een naam van een meubelmodel door een fabrikant geregistreerd wordt, omdat het ook niet voorkomt dat dezelfde namen gebruikt worden. Althans naar mijn weten niet. Er is dus geen probleem?

Ik heb er in het hiervoor genoemde rijtje namen in elk geval al 1 gesignaleerd. De naam Sting is een naam van een fauteuil van Montis, waarvan ik beroepsmatig weet dat die al jarenlang op de markt is. Kennelijk wordt die nu ook door een andere fabrikant gebruikt.

Voor merknamen die, door het succes van het meubel waar het aan gekoppeld is, bekend zijn geworden, is het wellicht nog wel de moeite waard geregistreerd te worden. Daar kleeft inmiddels namelijk ook een behoorlijke dosis goodwill aan. Wanneer de concurrent dezelfde naam gaat gebruiken, straalt die goede reputatie ook af op zijn product.

Alleen met een merkregistratie kun je het gebruik van dezelfde of soortgelijke namen tegen gaan. Een merkregistratie kan ook nog achteraf. In de merkenwet is namelijk geregeld dat degene die aantoonbaar eerder het merk voor hetzelfde soort product gebruikte, oudere rechten heeft. Dus stel dat de naam Bloq, die al 10 jaar wordt gebruikt voor een heel succesvol model van Roderick Vos, door een concurrent wordt gebruikt, is het advies: toch registreren die naam.

Ruby Nefkens
nefkens@vandersteenhoven.nl
+31 (0)6 43 36 80 63

Aan de samenstelling en inhoud van dit artikel is de meeste zorg besteed. Ruby Nefkens en Van der Steenhoven advocaten aanvaarden geen verantwoordelijkheid ten aanzien van op basis van dit artikel genomen beslissingen, tenzij zij vooraf in concrete gevallen zijn geraadpleegd.

 

Contact opnemen met ons?
 

  +31 (0)20 607 79 79
 

  mail@vandersteenhoven.nl