artikel

artikel

Ruby Nefkens, 31 mei 2019

Model registreren, waarom eigenlijk? 
Veel bedrijven die ik spreek hebben geen kennis van, of zien niet het belang van, een modelregistratie. Is dat terecht? In dit artikel leg ik uit wat een modelregistratie is en wat je ermee kunt.

Modelregistratie
Bent u fabrikant of leverancier van producten met een bepaalde vormgeving en design? Denk aan de vorm van een stoel, lamp, bed, vaas, maar ook de versiering ervan, bijvoorbeeld van de bekleding.  Alles wat een zichtbare vorm of tekening heeft, kan in aanmerking komen voor bescherming door een modelregistratie.

Nieuw en eigen karakter
Er is wel een voorwaarde voor een geldige modelregistratie: Het model moet nieuw zijn en een eigen karakter hebben. Wat betekent dat? Nieuw zijn betekent simpelweg dat het model niet al bekend mag zijn. Een model raakt bekend doordat het op de markt wordt gebracht. Bijvoorbeeld door het te tonen op een beurs, ook als het nog maar een prototype is. Of door het op te nemen in een brochure of een foto te plaatsen op de website.

Bekend maken aan een derde, bijvoorbeeld door te praten met een fabrikant die het model kan gaan produceren, of in het kader van gesprekken over samenwerking, tast die nieuwheid niet aan, op voorwaarde dat er een geheimhoudingsverklaring is getekend.

Eigen karakter betekent dat er geen identieke of sterk gelijkende vormgeving op de markt mag zijn. Het mag dus geen (slaafse) kopie zijn van een product dat al bestaat.

Uitstel van 12 maanden
Als u een model registreert binnen 12 maanden nadat het op de markt is gebracht, dan is die modelregistratie nog geldig. Dat is mooi want dat geeft de mogelijkheid om te bekijken of het model aanslaat en dus de moeite waard is om te registreren. Maar rekent u er maar op, dat als een model goed verkoopt er al snel kapers op de kust zijn, dus een modelregistratie is in de meeste gevallen de moeite waard.

25 jaar en voor heel de Europese Unie
Een modelregistratie is geldig voor vijf jaar en kan nog 4 keer verlengd worden, tot in totaal 25 jaar. Voor producten die in Nederland op de markt worden gebracht kan een modelregistratie in de Benelux al voldoende zijn. Maar als u over de grenzen heen verkoopt, bijvoorbeeld in Duitsland, Frankrijk of als u produceert in Polen of andere landen van de EU, dan is een Europese modelregistratie aan te raden. U heeft dan in één klap in alle landen van de Europese Unie bescherming en het kost niet eens zoveel meer.

Voorbeeld van succesvolle modelregistratie
Een goed voorbeeld van een succesvolle modelregistratie is de registratie van de LAMZAC door Fatboy. Deze ligzak is talloze malen nageaapt, net even anders. Het aanbrengen van kleine verschillen mocht niet baten, want de modelregistratie van de LAMZAC heeft Fatboy een machtig wapen in de hand gegeven om dit te bestrijden. Als er geen modelregistratie zou zijn geweest zou er geen bescherming zijn geweest en zou de LAMZAC niet zo’n succesvol product zijn geworden.

Waardevermeerdering bedrijf
Door de vormgeving van uw producten goed te beschermen verkrijgt u intellectuele eigendomsrechten, die de waarde van uw bedrijf kunnen vermeerderen. Dit is een ander aspect dat maakt dat een modelregistratie vaak is aan te raden.

TIP: Kijkt u dus nog eens naar uw producten en bedenk of u nog binnen die veilige termijn van 12 maanden zit om ook uw producten goed te beschermen.

Artikel van Ruby Nefkens voor Interior Business, 31 mei 2019

Ruby Nefkens
nefkens@vandersteenhoven.nl
+31 (0)6 43 36 80 63

 

 

Contact opnemen met ons?
 

  +31 (0)20 607 79 79
 

  mail@vandersteenhoven.nl