artikel

artikel

Ruby Nefkens, 28 januari 2021

Pas op met het laten plaatsen van pre-orders
Fanatieke gamers konden hun geluk niet op toen ze hoorden dat de PlayStation 5 vermoedelijk in november 2020 op de markt zou komen. Om op de verwachte grote vraag te kunnen inspelen bedacht een Nederlands bedrijf in mei 2020 om alvast de mogelijkheid van pre-ordering van de PS5 te scheppen. De PS5 kon voor een bedrag van € 499,- bij het bedrijf besteld worden. “Gegarandeerd geleverd op de eerste dag van de release”. 

Ook de populaire games Ghost of Tshushima en Gran Turismo konden alvast besteld worden. Hoe de PS5 en de games eruit zouden komen te zien, wist toen nog niemand. De verkoopprijs was ook nog onbekend. Toch stonden er op de website van het bedrijf afbeeldingen van een spelcomputer van Sony en de spellen Ghost of Tshushima en Gran Turismo.

Playstation, Ghost of Tsushima en Gran Turismo zijn merken van Sony.

Klachten

Om voor de inkoop budget te hebben, moesten klanten de bestelling volledig vooruitbetalen. Negatieve reviews, waarschuwingen voor oplichtingspraktijken en zelfs een aflevering van het programma “Boos” van BNN/VARA hebben ervoor gezorgd dat de website van het bedrijf nog voor de lancering van de PS5 uit de lucht gehaald moest worden. Volgens het bedrijf hebben alle klanten hun geld teruggekregen, maar bewijs hiervan ontbreekt. 

Staartje

Maar deze ‘(on-)handigheid’ had nog een staartje.

Sony start een procedure op grond van oneerlijke handelspraktijken en inbreuk op merk- en auteursrecht. Er wordt een samenwerking met Sony gesuggereerd die er niet is. De garantie van levering kon het bedrijf niet hard maken. De consument is misleid en de goede naam van Sony is misbruikt. Het artwork van de covers van de games zijn beschermd door auteursrecht en de merknamen zijn commercieel gebruikt zonder toestemming van Sony. 

Het bedrijf verweert zich door te stellen dat hij net zoals Mediamarkt groot wilde inkopen en dat het de bedoeling was echt te leveren. Alle klanten hebben hun geld terug, dus Sony zou geen schade hebben geleden.

Wat vindt de rechter ervan?

Beoordeling

De manier van handelen van dit bedrijf brengt grote risico’s met zich mee. Het bedrijf had geen afspraken met Sony gemaakt. Klanten kunnen schade lijden doordat zij of geen PS5 ontvangen of hun geld niet terugbetaald krijgen. Ook kan Sony door deze handelswijze schade oplopen. Klanten kunnen door slechte ervaringen (onterecht) teleurgesteld raken in Sony waardoor Sony op haar beurt een negatieve reputatie kan krijgen. Naast dit onrechtmatige handelen wordt er door dit bedrijf onrechtmatig gebruik gemaakt van de merken van Sony. “PlayStation”, “PS” en de namen van de games zijn gelijk aan de merken van Sony. Zij worden daarnaast gebruikt voor spelcomputers en games; dezelfde waren als waarvoor Sony haar merken heeft ingeschreven. Sony heeft naast merkrechten ook auteursrechten. Het auteursrecht op de covers van de games komt aan Sony toe. Door afbeeldingen van deze covers zonder toestemming van Sony te gebruiken, maakt dit bedrijf ook inbreuk op de auteursrechten van Sony. 

Is het laten plaatsen van pre-orders verboden?

Het laten plaatsen van pre-orders voor toekomstige leveringen is niet verboden zolang er maar duidelijke afspraken worden gemaakt met de leverancier. Bij de verkoop van games komt het zelfs veel voor. Zo wordt er een hype gecreëerd rondom de games. 

In de interieur branche is het ook mogelijk consumenten op de website te laten vooruitbestellen en betalen voor nieuwe producten waarvan de leveringsdatum nog niet exact bekend is. Bijvoorbeeld voor een limited edition of een product dat snel uitverkocht zal raken. 

Het is daarbij wel van groot belang om de consument voorafgaand volledige en duidelijke informatie te verstrekken. En omdat het hier om consumenten gaat, moet met iedere consument expliciet worden afgesproken dat hij instemt met volledige vooruitbetaling. Het opnemen van instemming in algemene voorwaarden is daarvoor niet voldoende.

Artikel van Ruby Nefkens voor Interior Business Magazine.

Ruby Nefkens
nefkens@vandersteenhoven.nl
+31 (0)6 43 36 80 63

 

Contact opnemen met ons?
 

  +31 (0)20 607 79 79
 

  mail@vandersteenhoven.nl