de week van

de week van

Ivo Janssen, 20 augustus 2019

Het portretrecht van ‘Salt Bae’
Het is komkommertijd. Ideaal moment om een blogpost voor ‘De week van...’ te schrijven. Niets bleek minder waar. Mijn ambitie om een origineel onderwerp aan te snijden dreef mij bijna tot wanhoop deze dinsdagmorgen. De handdoek was al bijna in de ring gegooid toen ik tijdens mijn dagelijkse ‘blokje om’ op Instagram een opvallende reclame van een bekende supermarktketen zag verschijnen. Een look-a-like van de inmiddels wereldwijd welbekende kok ‘Salt Bae’ hangt boven een stuk (vermoedelijk) rauw vlees met zijn kenmerkende fileermes. Volledig in stijl van de originele ‘Salt Bae’ - die ooit ter wereld kwam met naam Nusret Gökçe - wijst hij met zijn mes een aantal keren richting de camera en gaat hij vervolgens over op de nog meer kenmerkende signature move van ‘Salt Bae’: het op artistieke wijze strooien van zout. 

      

Bij het zien van de reclame vroeg ik mij af of er geen inbreuk wordt gemaakt op het portretrecht van de bekende ‘Salt Bea’. In de rechtspraak is namelijk bepaald dat look-a-likes kunnen worden aangemerkt als portretten. Zo oordeelde de rechtbank Amsterdam niet al te lang geleden dat de boodschappen service Picnic inbreuk pleegde op de portretrechten van Max Verstappen door in haar reclame gebruik te maken van een look-a-like.

             

Ook van Katja Schuurman werd ooit een look-a-like gebruikt. De Gouden Gids had Katja Schuurman met een kenmerkend pak en een gele achtergrond geportretteerd op de cover. Het bedrijf Yellow Bear probeerde hierop aan te haken door een look-a-like af te beelden in eenzelfde setting. Ook hier oordeelde de rechtbank dat het gebruik van een dergelijk net-niet-portret afbreuk doet aan het persoonlijk eigen recht van de geportretteerde om te bepalen op welke wijze en voor wie zij reclame wenst te maken.

Bekende personen hoeven dus niet te dulden dat andere partijen hun portret gebruiken en daar voordeel uittrekken, zonder dat de bekende geportretteerde daar toestemming voor heeft gegeven en/of een vergoeding voor ontvangt. De bekende persoon moet dan net als Katja Schuurman en Max Verstappen een zogenaamde ‘verzilverbare populariteit’ genieten. Dit wil zeggen dat de bekende persoon geld moet kunnen verdienen met zijn/haar bekendheid. Het lijkt erop dat ‘Salt Bae’ dat kan. Met zijn filmpjes lokt hij mensen over de hele wereld naar zijn restaurants. Dat betekent dat ‘Salt Bae’, indien hij van deze reclame verneemt, mogelijk een commercieel belang heeft om zich tegen het gebruik van zijn portret in de reclame te verzetten.

Heeft u hierover vragen? Neem gerust contact met ons op.  

Ivo Janssen
Janssen@vandersteenhoven.nl
+31 6 86 82 19 90

 

Contact opnemen met ons?
 

  +31 (0)20 607 79 79
 

  mail@vandersteenhoven.nl