nieuwsbrief

nieuwsbrief

 

 

 

Nieuwsbrief, 20 februari 2019

Aanhaken bij een merk: wat mag wel en wat mag niet? Een overzicht.

Grote en bekende merken investeren jaarlijks veel geld om de reputatie van hun merk in stand te houden en om misbruik van het merk te bestrijden. Daarbij wordt regelmatig geprocedeerd tegen bedrijven die de reputatie van een merk gebruiken om de verkoop van hun eigen producten te stimuleren. Benieuwd of ze daar succesvol in zijn? Lees dan verder!

Vertrouwen is goud

 vs.  IN AMSTERDAM WE TRUST

De broers Franzel hebben een “street-wear” kledinglijn op de markt gebracht onder de naam en het merk IN GOLD WE TRUST. Binnen deze kledinglijn verkopen de broers een hoodie met de tekst “in gold we trust” - een knipoog naar het beroemde Amerikaanse motto “in god we trust”. De broers vinden dat Aquaris, die in een souvenirwinkel in Amsterdam een hoodie verkoopt met de tekst “in Amsterdam we trust”, daarmee inbreuk maakt op hun merkrechten. De consument zou in verwarring raken en de goedkope(re) hoodie zou ook afbreuk doen aan het meer exclusieve en duurdere merk. De rechter is het daar niet mee eens en vindt dat Aquaris de hoodie kan blijven verkopen. Het dominante bestanddeel van het merk van de broers is namelijk GOLD en dat van Aquaris is AMSTERDAM.

Appels met bananen vergelijken

Apple was niet blij met de beeldmerkregistraties Banana Computer en Banana Mobile door het bedrijf Banana Computer – nota bene een “premium” leverancier van Apple-producten. Bij beide merken is een banaan afgebeeld waar een hap uit is genomen. Het argument dat het logo van Apple ook een stuk fruit is waaruit een hap is genomen, is volgens het Europese merkenbureau echter niet voldoende om de merkregistraties tegen te houden.

Apple voerde vervolgens het argument aan dat zij wel succesvol de registratie van het peren-logo (zonder hap eruit) van Pear Technologies heeft tegengehouden. Dat was ook in eerste instantie zo. Pear Technologies stapte echter naar de Europese rechter die in een recente uitspraak oordeelde dat het peren-logo toch voldoende van het logo van Apple afwijkt. De rechter overweegt dat verschillend is dat Pear Technologies haar bedrijfsnaam in het logo heeft verwerkt. Ook het argument van Apple dat appels en peren (biologisch) dicht bij elkaar liggen redt het niet. De Europese rechter ziet voldoende duidelijke verschillen tussen de merken. Apple kan nog in hoger beroep gaan tegen deze uitspraak. Appels en peren zijn echter vooralsnog inderdaad niet met elkaar te vergelijken en ook de vergelijking tussen appels en bananen is te ver gezocht.

Van voor naar achter en van achter naar voor

NOKIA vs. AIKON

Het horlogemerk Maurice Lacroix heeft in 2016 een aanvraag ingediend bij het Europese merkenbureau om het merk AIKON te registreren voor onder andere mobiele telefoons. Een oplettende lezer zal opmerken dat wanneer je AIKON omdraait, hier wel een heel bekend merk voor mobiele telefoons tevoorschijn komt. Nokia zag dit ook en klaagde daarover bij het merkenbureau. Het merkenbureau heeft onlangs besloten dat er geen overeenstemming is tussen beide merken. Zowel visueel, als in klank en betekenis zijn er weinig overeenkomsten. De consument die een mobiele telefoon koopt zal volgens het merkenbureau niet in de verwarring komen met Nokia. Wat is nu de volgende stap? Een GNUSMAS of een ELPPA telefoon?

“Red Bull geeft je vleugels!”


GIVES YOU WINGS vs.

Wie kent deze slogan niet? Het Turkse bedrijf Meridyen was van mening dat deze slogan, waarvan ook het Engelse equivalent door Red Bull als merk is geregistreerd, niet zo bekend is. Het Turkse bedrijf probeerde namelijk een merk te registreren voor de verpakking van zijn product “Wings Energy Drink”. Het Europese merkenbureau volgt Red Bull en besloot dat dit merk gevaar voor verwarring kan opleveren voor het publiek, omdat het woord “Wings” in het merk van Red Bull het meest onderscheidende deel is. Hetzelfde geldt voor de verpakking van de Wings Energy Drink.

Duvel vs. Filou

Brouwerij Duvel Moortgat van het bekende Duvel-biertje heeft in België een zaak aangespannen tegen de brouwerij van het Filou-bier. Volgens Duvel zal de gemiddelde Belgische bierdrinker het flesje van Duvel en Filou met elkaar verwarren, omdat het etiket (inclusief de rode letters), de kroonkurk en het zogenoemde donkerbruine Steinie-flesje overeenstemmen. Filou haakt daarmee aan bij de reputatie van het Duvel-merk. De Belgische rechter ging hier niet in mee. De rechter was van mening dat al deze kenmerken ook terugkomen bij andere speciaalbieren.

Wat volgt uit dit overzicht?

Het is noodzakelijk en begrijpelijk dat bekende merken strijden voor hun merkrechten. Daar ondersteunen wij merkrechthebbenden graag in en voeren daartoe regelmatig (met succes) procedures. Aanhaken bij een (bekend) merk is in sommige gevallen toegestaan. Grondig onderzoek voorafgaand is noodzakelijk, want bekende merken bewaken hun imago en reputatie (terecht) met hand en tand!

Meer weten over merkrecht, merkregistraties en andere IE-rechten? Neem contact met ons op. We helpen je graag!

Met vriendelijke groet,

Ruby Nefkens, Hylke Klasens en Robin Keyner

Van der Steenhoven advocaten N.V.
Herengracht 582 (1017 CJ) Amsterdam
tel: +31 (0) 20 607 79 79
www.vandersteenhoven.nl, mail@vandersteenhoven.nl

Aan de samenstelling en inhoud van deze nieuwsbrief is de meeste zorg besteed. Van der Steenhoven advocaten N.V. aanvaardt geen verantwoordelijkheid ten aanzien van op basis van deze nieuwsbrief genomen beslissingen, tenzij zij vooraf in concrete gevallen is geraadpleegd.

 

Wilt u de nieuwsbrief ook ontvangen?


  meld u dan hier aan