Nieuwsbrief, 25 november 2021
VDS COFFEE BREAK met Aukje Nauta
SAVE THE DATE!
Online VDS COFFEE BREAK met Aukje Nauta
auteur van “NOOIT MEER DOEN ALSOF”
donderdag 9 december 2021
van 11.00 uur – 12.30 uur
“Nooit meer doen alsof op de werkvloer”
Wat is de dieperliggende reden dat mensen in hun werk vaak niet tot volle wasdom komen? Dit zou wel eens sterk te maken kunnen hebben met… schaamte. Als mensen zich schamen, dan denken ze slecht over zichzelf. Dan willen ze zich voor alles en iedereen verbergen, of zijn ze geneigd om te ‘doen alsof’. Maar wat als iedereen schaamte als bevrijdend zou ervaren? Als heuse krachtbron? Het feit dát je je schaamt, bewijst immers dat je graag beter wilt zijn. De voordelen:
Tijdens de online lezing ‘Nooit meer doen alsof’ spoort Aukje Nauta aan om schaamte (in organisaties) te leren herkennen en uiten. Dat doet ze met een mix van wetenschappelijk onderzoek, pijnlijk herkenbare, alledaagse voorbeelden op en buiten de werkvloer, persoonlijke onthullingen en praktische oefeningen. Waardoor deelnemers na afloop van de lezing hun schaamte als krachtbron omarmen. En organisaties praktische handvatten hebben voor permanente groei en ontwikkeling van hun mensen. U kunt erbij zijn. De uitnodiging volgt volgende week. Voor nu SAVE THE DATE. Meteen aanmelden? Klik hier!
Thanksgiving wordt gevierd op de 4e donderdag in november en is een feestdag in de VS en Canada. Het feest dateert uit de 17e eeuw en is oorspronkelijk een oogstfeest. Weetje: de Engelse kolonisten werden na een mislukte oogst geholpen door de inheemse bevolking en slaagden er hierdoor in om in november 1621 alsnog te kunnen oogsten. Tegenwoordig wordt er op Thanksgiving in ruimere zin stilgestaan bij dankbaarheid en blijdschap over wat het afgelopen jaar te bieden had.
In deze nieuwsbrief wordt door de VdS-teams ingegaan op momenten van het afgelopen jaar waar wij dankbaar of blij voor waren en/of op momenten waar onze opdrachtgevers-cliënten blij waren (met een goed resultaat).
Wij hebben aan onze collega’s gevraagd waar zij blij en/of dankbaar voor zijn. Een paar reacties:
Wilt u met ons een mooi moment van dankbaarheid delen? Laat het ons weten via: nieuwsbrief.
Tevreden opdrachtgevers, daar doen we het voor. Wij kennen onze cliënten goed en hun branches. Daardoor weten we snel wat een cliënt wil bereiken. Zo hebben wij het afgelopen jaar veel cliënten geholpen bij corona gerelateerde vraagstukken zoals wel of geen mondkapje binnen het bedrijf; toegang weigeren, QR codes scannen, thuiswerkbeleid, aanpassen van arbeidsvoorwaarden, wijziging leaseautoregeling. Met elkaar kwamen we tot creatieve en adequate oplossingen.
Hoe hebben wij onze cliënten het afgelopen jaar nog meer geholpen? Op veel verschillende manieren, waaronder door het opstellen van Sociaal Plannen en het updaten van personeelshandboeken en gedragsregels. Daarnaast hebben wij relaties dit jaar ook blij kunnen maken met online workshops. Op verzoek bespraken wij veel voorkomende arbeidsrechtelijke vraagstukken en bestond de mogelijkheid om interactief vragen te stellen over kwesties die binnen het betreffende bedrijf speelden. Een leuke ervaring. Ook denken wij mee over oplossingen voor niet-juridische problemen. Zo geeft ons netwerk ons bijvoorbeeld de mogelijkheid om een goede HR-manager aan te raden wanneer daarvoor een vacature bij een van onze cliënten is.
Waar is team arbeidsrecht dankbaar voor?
Wij zijn dankbaar voor onze veerkrachtige klanten en het fijne contact dat we onderhouden! Daarnaast zijn wij blij met onze nieuwe collega’s. Deze maand is Sharif Ali beëdigd als advocaat en verwelkomen wij ook Anne Arts in ons team. Fijn dat jullie er zijn! Tot slot zijn wij blij met de samenwerkingen die wij ook dit jaar weer hebben gehad met kantoren van ons internationale netwerk LAWorld. En natuurlijk ook dat we voor het eerst in 1,5 jaar een bijeenkomst in Frankfurt konden bijwonen!
Steeds meer Amerikaanse feestdagen komen ook tevoorschijn in Nederland. Zo wordt Halloween gevierd en kennen we ook Black Friday waarbij de winkels flinke kortingen geven op hun producten. Alleen Thanksgiving blijft achter. Zonde, want dit is een mooie feestdag in het teken van dankbaarheid over wat het afgelopen jaar te bieden had.
Wij kijken met plezier terug op de vele zaken die wij dit jaar hebben gedaan. Meer specifiek waren er dit jaar zaken waarbij onze opdrachtgever werd geconfronteerd met een hoge claim van de wederpartij. De claim was onjuist, maar de klanten verkeerden in de procedures in een lastige bewijspositie. De administratie waaruit hun gelijk bleek, was namelijk (vrijwel) niet aanwezig door verschillende redenen: de oud-werknemer had de administratie meegenomen naar de concurrent, de derde-partij die de administratie bijhield ging failliet etc. Dit maakte het uitdagend om verweer te voeren tegen de vorderingen van de wederpartij. Echter, doordat wij kritisch keken naar de vorderingen van de wederpartij en door het inschakelen van getuigen, wees de rechtbank de vorderingen toch af. Het is steeds zaak om alle ondersteunende documenten van de wederpartij te fileren en te wijzen op eventuele inconsistenties. Mooi resultaat voor de cliënten waar wij ook zeer blij mee zijn. Wij kijken alvast uit naar 2022.
Wij zijn ontzettend blij en dankbaar dat onze cliënten ons ondanks alle ellende met Covid-19 konden blijven inschakelen. Wij werken veel voor de creatieve sector en ondernemingen werkzaam in de meubelbranche. De retail is lang dicht geweest maar de verkoop online ging gelukkig goed door. Door het vele thuiswerken werden consumenten gestimuleerd om nieuwe meubels en accessoires aan te schaffen. Dit heeft er wel voor gezorgd dat er uiteindelijk kostenstijgingen ontstonden bij transport en onderdelen. De containerprijzen stegen sky high. Wij konden onze klanten goed adviseren hoe met deze kostenstijgingen om te gaan.
Met de gestegen online verkoop via webshops steeg ook het aanbod van namaakproducten. Ook hiervoor konden onze cliënten, leveranciers van originele producten, zoals altijd goed bij ons terecht. Die handel in namaak moest natuurlijk worden gestopt. De rechtbanken bleven open en wij hebben via Skype zittingen kunnen houden. Een beetje gek om op kantoor bij de cliënt in toga te zitten, in plaats van in de rechtbank.
En tot ieders enorme vreugde konden de (meubel)beurzen internationaal en nationaal dit jaar voorzichtig weer georganiseerd worden. Weliswaar in kleinere omvang, maar Ruby Nefkens heeft alleen maar blije gezichten van cliënten gezien, die weer hun nieuwe producten konden aanbieden op de beurs, waar ze hun afnemers en distributeurs, vaak voor het eerst sinds lange tijd, weer live konden zien en spreken.
Op het gebied van privacy hebben we veel te doen gehad en altijd heel fijn om te kunnen helpen. Wat er uitsprong is de adviserende rol die we bij een datalek hadden. Niet de schuld van de cliënt, maar van de toeleverancier. Maar wel met het gevolg dat persoonsgegevens van de klant op straat lagen. Bij een datalek moet altijd snel gehandeld worden. Het is altijd hectisch, maar dat is precies waar wij goed in zijn: onder hoge druk presteren.
Wat er verder erg leuk was om te doen, zijn de onlinepresentaties, in de vorm van een VDS Coffee Talk of Lunch Break, die we gegeven hebben. Onze cliënten zijn van ons gewend dat ze in de watten gelegd worden, wanneer wij een Client Class op kantoor organiseren. Dat hebben we dit keer online mogen doen. En extra leuk was het om een Coffee Talk met het team arbeidsrecht te kunnen doen, in een echte studio!
Wij zijn ook dankbaar wanneer u ons weet te vinden als u vragen hebt. We helpen u graag verder.
Met vriendelijke groet,
Team arbeidsrecht: Ester Kalis, Matthijs Bos, Eugenie Ágoston, Maartje van Asten, Marjon Schlimbach, Anne Arts, Lara Groenveld, Sharif Ali, Laura de Sain en Erik van den Berg
Team ondernemingsrecht: Jan van der Steenhoven, Arjan van Elk, Alexander op ’t Hoog, Annabel van Iersel en Harm Eland
Team IE/privacy: Ruby Nefkens, Hylke Klasens en Emmely Schaaphok
Van der Steenhoven advocaten N.V.
Herengracht 582 (1017 CJ) Amsterdam
tel: +31 (0) 20 607 79 79
www.vandersteenhoven.nl, mail